Keď ti dôjde omáčka alebo ako využil McDonald’s podcast na vyriešenie PR krízy

Čo ste robili 7. októbra 2017? Pravdepodobne sa nepamätáte. Za to zamestnanci spoločnosti McDonald’s v USA sa pamätajú veľmi dobre. Helikoptéry krúžiace okolo predajní, do ktorých sa valí nekontrolovateľné množstvo nahnevaných ľudí. Niektorí ničia majetok spoločnosti a zúrivo skáču po predajnom pulte. Všetkých združuje jednotný pokrik: ”Kde je moja omáčka?!!!”

V nasledujúce dni ovládli sociálne siete po celej Amerike zdivočené zákaznícke videá z predajní. Veru by ste si dvakrát rozmysleli, či zobrať deti do “Mekáča” na Happy meal. PR kríza ako vyšitá. Prečo sa to stalo a ako bravúrne ju vyriešila spoločnosť? Pozrime sa na to v nasledujúcich riadkoch.

Všetko sa to začalo v roku 1998, keď spoločnosť McDonald’s uviedla sečuánsku omáčku ako časovo obmedzenú limitku na propagáciu animovanej disneyovky Mulan. Omáčka bola fajn, najmä s McNuggetmi, ale po filme zmizla z trhu a bolo. Nikto si na ňu nespomenul, až pokým ju nevytiahol na svetlo sveta americký animovaný seriál Rick a Morty. Seriál, známy aj u nás, je v Amerike veľká vec. Jeho fanúšikovia ho dokonca považujú za kultový. V inkriminovanej časti Rick cestuje v čase, aby si mohol dať svoju obľúbenú sečuánsku omáčku, ktorú McDonald’s pred rokmi zrušil. Omáčka je tak delikátna, že to za to stojí a cesta v čase je jediný spôsob ako sa k tejto lahôdke dostať.

Nebolo treba viac. Jeden diel naštartoval obrovský hlad fanúšikov Ricka a Mortyho po sečuánskej omáčke.

Tisíce ľudí podpísovali po celej krajine petície s cieľom znovu priniesť na pulty túto už kultovú omáčku. Spoločnosť súhlasila a rozhodla sa priniesť opäť omáčku na trh. Ale! Len na jeden deň, len do vybraných predajní a len s limitom 20 kusov na osobu.

To, čo malo byť vydareným PR kúskom, sa zmenilo na katastrofu. Ľudia stáli pred predajňami v rade už od štvrtej ráno. Po otvorení sa tovar rýchlo vypredal a tisíce čakajúcich bolo frustrovaných, že sa im napriek hodinám státia v rade nepodarilo dostať k omáčke. Niektorí dokonca jazdili hodiny od predajne k predajni, len aby ochutnali omáčku. Nakoniec však odišli s úplne inou kyslou chuťou. Zasahovať museli dokonca aj policajti, keďže v predajniach vypukli vzbury.

V McDonald’s boli nútení ospravedlniť sa a najmä konať. Spoločnosť sa rozhodla pristúpiť k celej udalosti ako k výnimočnému, aj keď trochu smiešnemu príbehu hodnému podcastu.

Ako prvé bolo treba uspokojiť dopyt. McDonald’s preto nasledujúci rok opätovne uviedol sečuánsku omáčku, tentokrát v štedrom objeme 20 miliónov balení. Predaj produktu spojil so spustením vlastného podcastu s názvom „The Sauce“ (omáčka).

Podcast „The Sauce“ mal 3 diely a bol celý spracovaný v investigatívnom štýle doprevádzaný tajomnými znelkami a krimi atmosférou. Obsahom podcastovej série je dramatické skúmanie kontroverzií, ktoré sprevádzali prvé vydanie sečuánskej omáčky. Čo bolo však pre spoločnosť najpodstatnejšie, podcast priniesol McDonald’s mediálny priestor, vďaka ktorému mohla spoločnosť zaujímavou formou vysveliť, prečo nebolo dosť omáčky a najmä poukázať na svoju dobrú vôľu vyhovieť fanúšikom seriálu.

Podcast sa rýchlo stal virálnym, získal obrovské množstvo priaznivcov a priniesol revolúciu do podcastového formátu.

„The Sauce“ sa dokonca objavil v top 100 podcastových rebríčkoch iTunes. Prijatý bol dobre aj kritikmi, ako uviedla Matthewa Quinta, experta na značky pôsobiaca na Columbia Business School, podcast sa zaradil medzi „veľmi dobrých hráčov“ vo svete biznis podcastov.

Či už máte radi sečuánsku alebo McDonald’s, spoločnosti sa nedá uprieť inovatívny spôsob ako zvrátiť hnev fanúšikov vo svoj prospech. Dala svetu šikovnú príklad, ako pomocou podcastingu prerozprávať príbeh. Ak máte chuť na omáčku :), „The Sauce“ si môžete vypočuť tu.

Podcast môže byť výbornou spôsobom ako natívne odkomunikovať aj vašu značku a získať nových fanúšikov. Nemusíte mať ani unikátny vlastný príbeh, prečo by lekáreň nemohla spracovať napr. Chemické prípady Sherlocka Holmesa či reklamná agentúra priniesieť 50 najzaujímavejších reklamných kampaní v histórii? Možností je nekonečno, niekedy postačí len vydať sa mimo vyšľapané chodníčky, tak ako sa to podarilo McDonald’s.

Dáte šancu vlastnému podcastu?

Podcast môže obohatiť takmer každú firmu. Ak vás láka táto cesta, predtým ako sa ňou vyberiete, je dobré vytvoriť si základnú stratégiu. Aké sú ciele podcastu? Pre koho je určený a aký je účel jeho vytvorenia? Ako často ho budete nahrávať? Budete si volať hostí, alebo nie?

Začnite od základu – hostingu pre váš podcast. Vocalio je prvý slovenský podcastový hosting, ktorý poskytne priestor pre uloženie vášho podcastu, a zároveň je aj mimoriadne efektívny nástroj na jeho manažment. Pomôžeme vám s registráciou podcastu na všetkých relevantných platformách ako Apple Podcasts, Google Podcasts alebo Spotify, umožníme vám jednoducho nahrať epizódy, zvoliť dizajn prehrávača, epizódy načasovať a následne sledovať podrobné štatistiky ich výkonnosti. A čo je najlepšie, jedine s Vocaliom môžete vložiť podcast aj do vášho firemného newslettru. Vocalio si môžete vyskúšať na celých 14 dní zdarma bez akejkoľvek viazanosti či záväzkov. V prípade akýchkoľvek otázok alebo nejasností je vám plne k dispozícii náš tím. Niet na čo čakať. Začnite už dnes!

Firemné podcasty Zdieľaj článok: