Počuli ste už o sile firemných podcastov? Toto sú dôvody prečo s nimi začať

Podcasty patria k celosvetovo najpopulárnejším formátom online obsahu súčasnosti. Vlna tohto trendu už dorazila aj k nám. Majú obrovský marketingový potenciál, čo si začína uvedomovať stále viac firiem. Súvisí to s uponáhľanou dobou a lenivosťou ľudí čítať. O rastúcej popularite podcastov svedčí aj počet poslucháčov, ktorý zo dňa na deň narastá. Začína byť dokonca populárnejšou aktivitou ako sledovanie Netflixu. Podľa nedávnej štúdie spoločností Edison Research a Triton Digital podiel pravidelných mesačných poslucháčov podcastov stúpol za posledné 3 roky len v USA o neuveriteľných 61,5 %. Podcasty si nachádzajú cestu aj k poslucháčom na Slovensku. A čo to vlastne ten podcast je? Chcete vedieť, prečo by ste mali dať podcastu šancu aj vy? Tak čítajte ďalej.

Čo je vlastne podcast? A prečo ho má aj prezidentka Čaputová?

Podcast je forma relácie, resp. moderovaná audio nahrávka, ktorú firma ponúkne poslucháčom cez hosting na podcastových platformách pod konkrétnym názvom. Je to zaujímavo spracovaný obsah publikovaný v trochu netradičnej podobe. Trio najznámejších aplikácii pre hosting tvoria Spotify, Apple Podcasty a Google Podcasty. Poslucháči si cez mobil jednoducho vyhľadajú tému, ktorá ich zaujíma, prihlásia sa na odber konkrétneho podcastu a ten si potom môžu vypočuť kedykoľvek počas dňa.

Začlenenie podcastu do marketingového plánu poskytuje podnikom množstvo benefitov, a to nielen pre biznis. Aj u nás na Slovensku už má svoj podcast mnoho známych firemných značiek či osobností. Koncom minulého roka dokonca spustila svoj podcast prezidentka Zuzana Čaputová pod názvom Zjednotená krajina. Prečo? Pretože podcasty jej na rozdiel od sociálnych sietí dávajú priestor vyjadriť sa do hĺbky k spoločensky relevantným témam. Podcasty nemajú časové limity a naša prezidentka vydáva epizódy s trvaním jedného dielu od polhodiny do hodiny.

Aké sú teda hlavné dôvody, prečo začať s firemným podcastom?

1. Podcast predstavuje zaujímavý a pútavý formát

Hovorené slovo má svoje čaro od čias, keď sa ústne tradovali príbehy a rozprávky. Aj dnes sa teší rovnako veľkej obľube ako kedysi. Hodnotný a pútavý podcast je pre oslovenie a upútanie pozornosti poslucháčov rozhodujúci. Podcast poskytuje nový priestor na zdieľanie informácií o produktoch, službách, na šírenie povedomia o značke, novinkách, činnosti firmy, edukáciu v oblasti, sponzoring a pod. Umožňuje venovať sa špecifickým témam, ktoré priťahujú konkrétne definovanú cieľovú skupinu. Dalo by sa povedať „čo odbor, záujem alebo téma, to podcast“.

Poisťovňa Union napríklad pripravuje podcast pod názvom Zdravé reči. Je to v súčasnosti najpočúvanejší podcast na Slovensku. Vždy sa venujú inej téme z oblasti zdravotníctva – histamínovej intolerancií, tetanickému syndrómu, lymskej borelióze či neplodnosti mužov. Aj Všeobecná zdravotná poisťovňa naskočila na podobnú vlnu a už stihla vydať prvé časti podcastu Všeobecne o zdraví. Za zmienku stojí aj podcast Národnej banky Slovenska. V podcaste pod názvom Nebojte sa čísel sa venujú vždy inej téme z oblasti financií – kryptomenám, rozoberajú aktuálne finančné problémy slovenských domácností v čase koronavírusovej pandémie, produkujú edukatívny obsah, a tak rozvíjajú finančnú gramotnosť, pripravujú rozhovory s expertmi z finančnej oblasti. Podobne Tatra banka v podcaste Životné momenty rozoberá napr. daňový bonus, hypotéku pre mladých, na čo si dať pozor pri kúpe auta a investíciách, sporenie na dôchodok a ďalšie príbuzné témy.

2. Podcast je jednoduchý na prípravu

Všetko, čo na začiatok potrebujete na nahrávanie vlastného podcastu je mikrofón, počítač a niekoľko jedinečných a zaujímavých nápadov na témy.

Pre efektivitu podcastu je kľúčová jeho pravidelnosť a kontinuita. Len tak môžete totiž nadviazať potenciálny vzťah s poslucháčmi, ktorí sa potom stanú vašimi zákazníkmi. Odporúča sa uverejňovať podcast vždy v rovnakom čase. Takto funguje napríklad Očné laserové centrum Excimer. Zverejňujú 2 podcasty mesačne. V prvom sa moderátor rozpráva na odbornú tému so špecializovaným lekárom. Druhý diel je zase venovaný rozhovoru so známou osobnosťou, ktorá v podcaste natívne spomenie očnú kliniku v súvislosti s tým, že absolvovala operáciu očí práve tu a zmieni sa o tom, ako jej to zmenilo život k lepšiemu. Frekvencia podcastov je len na vás. Urobte si plán a dodržujte ho.

3. Výroba podcastu nezruinuje váš rozpočet

Tvorba podcastov je v porovnaní s výrobou videí či rozhlasových spotov neporovnateľne lacnejšia. Produkcia vlastného podcastu si z vašej strany síce vyžiada nejaké úsilie i financie, ale rozhodne nezruinuje váš mesačný rozpočet. Počiatočná investícia zahŕňa náklady na kvalitný mikrofón (napr. Blue Yeti v hodnote okolo 130 eur) a hosting, ktorý stojí pár eur mesačne (napr. Vocalio). Softvéry pre tvorbu podcastov ako GarageBand od spoločnosti Apple alebo Audacity od Windowsu sú zdarma. Je na vás, či sa rozhodnete ísť cestou lowcostu alebo high štandardu a koľko ste ochotní do podcastu investovať. Pre náročných je možné túto službu outsourcovať. Zdatný moderátor, ktorý príde priamo do firmy a nahrá podcast na kľúč vám nielenže uľahčí prípravu, ale aj pomôže s tvorbou obsahu. Váš vlastný čas je pre vás najcennejšou devízou? Tak nahrávajte podcast v podcastovom štúdiu, ktoré vám zabezpečí celú technickú časť, vrátane zostrihania podcastu.

4. Pomôže vám získať novú cieľovú skupinu

Poslucháči podcastov sú zväčša mladí ľudia (do 40 rokov), vzdelaní, technicky zdatní, s vyšším príjmom, ktorí sa radi dozvedajú a učia nové veci. 85% tých, ktorí sledujú podcast, počúvajú väčšinu, ak nie všetky epizódy a až 63% poslucháčov podcastov si kúpilo produkt alebo objednalo službu, ktorá bola propagovaná práve cez toto médium. Podcasty teda možno použiť jednak na získanie a rozšírenie publika (potenciálnych zákazníkov), ale aj ovplyvnenie jeho nákupných rozhodnutí. Kým v roku 2018 mesačne počúvalo podcasty 26% Američanov vo veku 12 a viac rokov (teda Post-Miléniáli a nastupujúca Generácia Alfa), v roku 2021 je to už 41 %. Obľuba podcastov rastie aj medzi staršími Američanmi. Od roku 2020 do roku 2021 sa percento poslucháčov vo veku nad 55 rokov v USA zvýšilo o 18%. Viac ako štvrtinu pravidelných mesačných poslucháčov podcastov teda tvoria práve poslucháči vo vekovej kategórii 55+. Aj keď táto skupina poslucháčov podcastov u nás zatiaľ nie je tak početná, je veľmi pravdepodobné, že čoskoro budeme kopírovať americký trend, kde podcasty počúva vo veľkej miere práve staršia generácia. Ak totiž raz pochopíte systém, je to veľmi jednoduché, pohodlné, praktické, zábavné, náučné a účinné zároveň.

5. Ponúka konkurenčnú výhodu

Či už ste malý podnikateľ alebo firma s nadnárodným pôsobením, určite nájdete spôsoby využitia podcastu aj pre váš biznis. Prečo nevyužiť médium, ktoré je dostupné, lacné, ponúka mnohé výhody, je nenáročné na výrobu a jeho prípravu zvládnete aj vo vlastnej réžii? Poskytuje predsa ďalšiu príležitosť pre firemný rast. Nenechajte si ujsť jedinečnú šancu byť o krok pred konkurenciou.

Dáte šancu vlastnému podcastu?

Podcast môže obohatiť takmer každú firmu. Ak vás láka táto cesta, predtým ako sa ňou vyberiete, je dobré vytvoriť si základnú stratégiu. Aké sú ciele podcastu? Pre koho je určený a aký je účel jeho vytvorenia? Ako často ho budete nahrávať? Budete si volať hostí, alebo nie?

Začnite od základu – hostingu pre váš podcast. Vocalio je prvý slovenský podcastový hosting, ktorý poskytne priestor pre uloženie vášho podcastu, a zároveň je aj mimoriadne efektívny nástroj na jeho manažment. Pomôžeme vám s registráciou podcastu na všetkých relevantných platformách ako Apple Podcasts, Google Podcasts alebo Spotify, umožníme vám jednoducho nahrať epizódy, zvoliť dizajn prehrávača, epizódy načasovať a následne sledovať podrobné štatistiky ich výkonnosti. A čo je najlepšie, jedine s Vocaliom môžete vložiť podcast aj do vášho firemného newslettru. Vocalio si môžete vyskúšať na celých 14 dní zdarma bez akejkoľvek viazanosti či záväzkov. V prípade akýchkoľvek otázok alebo nejasností je vám plne k dispozícii náš tím. Niet na čo čakať. Začnite už dnes!

Firemné podcasty Zdieľaj článok: